العنوان باللغة العربية
أثر القصص الاجتماعية الرقمية على إتمام الروتين داخل الصف: دراسة حالة مفردة لطلاب ذوي الإعاقات النمائية
Abstract
The current study examined the effects of a digitized Social Story, supported by embedded video prompts, on the classroom routine skills of fifth-grade Kuwaiti students with moderate intellectual disability, with or without co-occurring autism spectrum disorder. Using a single-subject, multiple baseline design across six participants, data were collected using an observational card with a checklist of the steps required to perform classroom routines. Participants significantly increased the percentage of correctly completed steps in daily classroom routines, indicating that digitized Social Stories, supported by video prompts, are effective tools for teaching classroom routines to students with developmental disabilities. Implications for future research and practices are discussed.
الملخص
كشفت الدراسة الحالية عن مدى تأثير القصة الاجتماعية الرقمية باستخدام الأجهزة اللوحية )الآيباد( والفيديو التحفيزي على الأعمال الروتينية اليومية لدى الطلاب من ذوي الإعاقات النمائية/ تطور النمو المسجلين في فصل التربية الخاصة المنعزل. باستخدام منهجية الحالة الواحدة، وتصميم متعدد الخطوط القاعدية عبر ستة مشاركين، تم جمع البيانات عن طريق بطاقة الملاحظة محتوية على قائمة بخطوات تحليل المهمة لأداء أعمال الفصل الروتينية. وقد وجدت الدراسة أن المشاركين قد زادوا من نسب استجاباتهم الصحيحة/ خطوات أداء أعمال الفصل الروتينية اليومية. خلصت نتائج الدراسة الى القصة الاجتماعية الرقمية المدعمة بالفيديوهات التحفيزية هي أداة فعالة لتدريس أعمال الفصل الروتينية للطلاب ذوي الاعاقات النمائية/ تطور النمو. كما تم إضافة التضمينات للأبحاث والممارسات المستقبلية.
Keywords
Social story, iPad, Classroom routine, Developmental disabilities
Article Type
Article
First Page
389
Last Page
403
Publication Date
7-1-2025
How to cite this article
Almumen, H (2025). The Effects of Digitized Social Stories on Classroom Routine Completion: A Single-Case Study of Students with Developmental Disabilities. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(3), 389-403. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1543
Article Language
EnglishIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons