•  
  •  
 

العنوان باللغة العربية

أثر القصص الاجتماعية الرقمية على إتمام الروتين داخل الصف: دراسة حالة مفردة لطلاب ذوي الإعاقات النمائية

أسماء الباحثين باللغة العربية

هدى عباس المؤمن

Abstract

The current study examined the effects of a digitized Social Story, supported by embedded video prompts, on the classroom routine skills of fifth-grade Kuwaiti students with moderate intellectual disability, with or without co-occurring autism spectrum disorder. Using a single-subject, multiple baseline design across six participants, data were collected using an observational card with a checklist of the steps required to perform classroom routines. Participants significantly increased the percentage of correctly completed steps in daily classroom routines, indicating that digitized Social Stories, supported by video prompts, are effective tools for teaching classroom routines to students with developmental disabilities. Implications for future research and practices are discussed.

الملخص

كشفت الدراسة الحالية عن مدى تأثير القصة الاجتماعية الرقمية باستخدام الأجهزة اللوحية )الآيباد( والفيديو التحفيزي على الأعمال الروتينية اليومية لدى الطلاب من ذوي الإعاقات النمائية/ تطور النمو المسجلين في فصل التربية الخاصة المنعزل. باستخدام منهجية الحالة الواحدة، وتصميم متعدد الخطوط القاعدية عبر ستة مشاركين، تم جمع البيانات عن طريق بطاقة الملاحظة محتوية على قائمة بخطوات تحليل المهمة لأداء أعمال الفصل الروتينية. وقد وجدت الدراسة أن المشاركين قد زادوا من نسب استجاباتهم الصحيحة/ خطوات أداء أعمال الفصل الروتينية اليومية. خلصت نتائج الدراسة الى القصة الاجتماعية الرقمية المدعمة بالفيديوهات التحفيزية هي أداة فعالة لتدريس أعمال الفصل الروتينية للطلاب ذوي الاعاقات النمائية/ تطور النمو. كما تم إضافة التضمينات للأبحاث والممارسات المستقبلية.

Keywords

Social story, iPad, Classroom routine, Developmental disabilities

Article Type

Article

First Page

389

Last Page

403

Publication Date

7-1-2025

Article Language

English

Share

COinS