العنوان باللغة العربية
تدريس العلوم على تحسين تعلم المفاهيم )AR( أثر دمج تقنية الواقع المعزز البيولوجية لدى أطفال الروضة
Abstract
This quasi-experimental study explored the impact of AR on acquiring biological concepts among kindergarteners. The sample comprised 30 second-level kindergarteners from a school in Farwaniya Educational Directorate, Kuwait. Participants were randomly divided into an experimental group (n = 15), taught using AR, and a control group (n = 15), taught traditionally. Results revealed statistically significant di erences in biological concept understanding, favoring the experimental group. Additionally, the experimental group demonstrated significant improvement from pre-test to post-test stages. These findings highlight the potential of AR to enhance learning outcomes in kindergarten biology education. The study emphasizes the importance of integrating AR into early childhood education and recommends that the Ministry of Education provide training programs for kindergarten teachers on utilizing advanced technological tools like AR. Furthermore, equipping educational institutions with the required technological infrastructure is essential to support technology-based teaching and learning. These measures can significantly enhance the educational experience, paving the way for innovative learning environments.
الملخص
على اكتساب المفاهيم البيولوجية لدى أطفال الروضة. شملت )AR( استكشفت هذه الدراسة شبه التجريبية تأثير تقنية الواقع المعزز العينة 30 طف ا لًا من المستوى الثاني في رياض الأطفال بإحدى مدارس منطقة الفروانية التعليمية بدولة الكويت، وباستخدام المنهج شبه التجريبي، تم توزيعهم عشوائ اًيً إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ) 15 طف ا لًا( تلقت تعلي ا مًا باستخدام تقنية الواقع المعزز، ومجموعة ضابطة 15 طف ا لًا(. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين على مقياس فهم المفاهيم البيولوجية لصالح ( المجموعة التجريبية. ك ما لوحظ تحسن كبير في معرفة المفاهيم البيولوجية لدى المجموعة التجريبية بين مرحلتي ما قبل الاختبار وبعده. تشير النتائج إلى أن دمج تقنية الواقع المعزز في تعليم المفاهيم البيولوجية لرياض الأطفال يمكن أن يعزز بشكل كبير من نتائج التعلم. وتوصي الدراسة بتطوير برامج تدريبية لمعلمي رياض الأطفال حول استخدام التطبيقات التكنولوجية المتقدمة، مع ضرورة تجهيز المؤسسات التعليمية بالبنية التحتية ال لازمة لدعم التعليم القائم على التكنولوجيا وتعزيز فاعلية العملية التعليمية.
Keywords
Augmented reality, Biological concepts, Kindergarteners, Real-time interaction
Article Type
Article
First Page
374
Last Page
388
Publication Date
7-1-2025
How to cite this article
Habeeb, K (2025). The Effect of Integrating Augmented Reality (AR) Technology in Science Education Teaching on Improving the Biological Concepts Learning among Kindergarten Children. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(3), 374-388. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1542
Article Language
EnglishIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons