•  
  •  
 

العنوان باللغة العربية

أثر استخدام تقنية الإنفوجرافيك القائمة على نموذج أبعاد التعلُُّم لمارزانو في تنمية الذات الأخلاقية لدى الطالبات في مادة التربية الإسلامية في ضوء تحصي هن ل الدراسي

أسماء الباحثين باللغة العربية

محمد عبد الكريم العياصرة

كريمة عبد ال له السعدي

Abstract

This study investigated the impact of using : infographic technique based on Marzano’s Dimensions of Learning Model on developing moral self in tenth-grade female students in Islamic education considering their academic achievement. The study used the quasi-experimental approach. The study population consisted of all tenth grade female students in North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman, numbering (4781) students; while the number of study sample members was (273) female students from the tenth grade in North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman for the academic year (2022/2023). The results showed that there was a statistically significant difference at a significance level (ά=0.05) in the development of the moral self among the female students of the tenth grade in favor of the female students in the experimental group. The absence of a statistically significant difference between the arithmetic averages of the female students’ scores in the post-application of the moral self scale is due to academic achievement (high and low) in all areas of the moral self. The lack of a statistically significant difference in the moral self scale among tenth grade female students is due to the interaction between the teaching method and academic achievement in developing the moral self. The study recommended paying attention to moral self-development through the use of modern teaching strategies and methods. The study suggests conducting other studies related to other areas of the self.

الملخص

هدفت الدراسة إلى التع فُُّ على أثر استخدام تقنية الإنفوجرافيك القائمة على نموذج أبعاد التع مُُّ لمارزانو في تنمية الذات الأخلاقية لدى ر ل طالبات الصف العاشر الأساسي في مادة التربية الإسلامية في ضوء تحصيلهن الدراسي. استخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي. ولتحقيق أهدافها استخدم مقياس الذات الأخلاقية بعد التأكد من صدقه وثباته. وتكون مجتمع الدراسة من جميع طالبات الصف العاشر في محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان والبالغ عددهن ) 4781 ( طالبة؛ بينما بلغ عدد أفراد عينة الدراسة ) 273 ( طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي في هذه المحافظةللعام الدراسي ) 2022 / 2023 (. وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائ اًًّ عند مستوى دلالة ) ά=0.05 ( في تنمية الذات ي الأخلاقية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي لصالح طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام تقنية الإنفو جرافيك القائمة على نموذج أبعاد التعلم لمارزانو. وعدم وجود فرق دال إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الطالبات في التطبيق البعدي لمقياس الذات الأخلاقية يعزى إلى التحصيل الدراسي )المرتفع والمنخفض( في جميع المجالات للذات الأخلاقية. وعدم وجود فرق دال إحصائ اًًّ في مقياس الذات ي الأخلاقية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي يعزى للتفاعل بين طريقة التدريس )تقنية الإنفوجرافيك القائمة على نموذج أبعاد التع مُُّ لمارزانو، ل وطرائق التدريس السائدة(، والتحصيل الدراسي )المرتفع، والمنخفض( في تنمية الذات الأخلاقية. وفي ضوء نتائجها أوصت الدراسة معلمي التربية الإسلامية بالاهتمام بتنمية الذات الأخلاقية من خلال استخدام استراتيجيات وأساليب تدريس حديثة. كما اقترحت إجراء دراسات متعلقة بمجالات أخرى للذات الأخلاقية.

Keywords

Infographic Technique, Marzano’s Dimensions of Learning Model, Moral self

Article Type

Article

First Page

339

Last Page

358

Publication Date

7-1-2025

Share

COinS