العنوان باللغة العربية
فاعلية برنامج قائم على نموذج المناعة النفسية في تنمية الكفاءة الانفعالية والامتنان لدى الموهوبات ذوات صعوبات التعلم
Abstract
The study aimed to measure the effectiveness of a training program based on the dimensions of the Psychological Immune System (PIS) model in enhancing emotional competence and gratitude among gifted female students with learning difficulties. The study adopted the experimental approach (quasi-experimental design) using two groups (experimental and control) with pre-test, post-test, and follow-up measurements The sample consisted of 124 students, of whom 14 were divided into two equal groups (7 students in each group) based on specific criteria, including the mental abilities test, a list of creative activities, and a scale of characteristics of gifted students with learning difficulties. The Emotional Competence and Gratitude Scales were used, with the first scale comprising thirty-two items distributed across four dimensions: awareness of one’s emotions, understanding of others’ emotions, emotional expression, and emotion management. The Gratitude Scale consisted of thirty-nine items describing experiences and expressions of gratitude. The research Regarding the initial two hypotheses, the null hypotheses were dismissed, and the alternative hypotheses were accepted since there were statistically meaningful differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-tests, with post-test scores being higher in both aspects. In terms of the third and fourth hypotheses, they were also dismissed, and the alternative hypotheses were endorsed, showing that the experimental group performed better than the control group in the post-test for both measures. As for the fifth and sixth hypotheses, the null hypotheses were accepted since no statistically significant differences were found between the experimental group’s post-test and follow-up scores, suggesting that the program’s effects remained until the follow-up stage. The effect sizes were (η² = 0. 87) for emotional skills and (η² = 0. 91) for gratitude, indicating a significant and long-term impact of the program. The study recommends implementing similar training programs to support this group, focusing on developing psychological immunity to enhance academic and social performance from the preliminary stages of education.
الملخص
هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على أبعاد نموذج المناعة النفسية في تنمية الكفاءة الانفعالية والامتنان لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم. اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي )التصميم شبه التجريبي( باستخدام المجموعتين )تجريبية وضابطة( مع القياسات القبلية والبعدية والتبعية. شملت العينة 124 طالبة، منهن 14 طالبة قسمن إلى مجموعتين متساويتين ) 7 طالبات في كل مجموعة( بناء على معايير محددة شملت اختبار القدرات العقلية، وقائمة الأنشطة الإبداعية، ومقياس خصائص الطلبة الموهوبين ذوو صعوبات التعلم. تم استخدام مقياسي الكفاءة الانفعالية والامتنان، حيث يتكون الأول من 32 مفردة موزعة على أربعة أبعاد تشمل إدراك الفرد لمشاعره، وإدراك مشاعر الآخرين، والتعبير العاطفي، وإدارة المشاعر، فيما يتكون مقياس الامتنان من 39 مفردة تصف الخبرات والتعبيرات عن الامتنان. نتائج الدراسة الحالية. أظهرت أن البرنامج التدريبي المعتمد على نموذج المناعة النفسية يساعد في تحسين الكفاءة الانفعالية والشعور بالامتنان لدى الطالبات الموهوبات اللواتي يعانين من صعوبات في التعلم. بالنسبة للفروض الأول والثاني، تم استبعاد الفرضين الأساسيين وقبول الفرضين البديلين، حيث بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي، وظهرت هذه الفروق لمصلحة القياس البعدي في كلا المقياسين. أما الفرضان الثالث والرابع، فقد تم رف هما أيضًًا وقبول الفرضين البديلين، حيث أظهرت ض النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة ال ابطة في القياس البعدي على نفس المقياسين. وعندما يتعلق الأمر بالفرضين الخامس ض والسادس، تم قبول الفرضين الأساسيين، نظر لعدم وجود اختلافات ذات دلالة إحصائية بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، ا مما يدل على استمرار تأثير البرنامج حتى مرحلة التتبع. وكان حجم التأثير ) 87 . η² = 0 ( للكفاءة الانفعالية و) 91 . η² = 0 ( للامتنان، مما يدل على وجود تأثير كبير وطويل الأمد للبرنامج. وتوصي الدراسة بتنفيذ برامج تدريبية مماثلة لدعم هذه الفئة، مع التركيز على تنمية المناعة النفسية لتحسين الأداء الأكاديمي والاجتماعي، منذ المراحل التعليمية المبكرة.
Keywords
Gratitude, Emotional Competence, Psychological Immunity, Gifted Students with Learning Disabilities, Qualitative Education Students
Article Type
Article
First Page
280
Last Page
301
Publication Date
7-1-2025
How to cite this article
AbdulKader, W, & Al-Wafa, N (2025). The Impact of a Psychological Immunity-Based Program on Enhancing Emotional Competence and Gratitude among Gifted Students with Learning Difficulties. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(3), 280-301. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1544
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons