العنوان باللغة العربية
التحديات التي تواجه الإشراف التربوي الإلكتروني كما يراها المشرفون التربويون بدولة فلسطين وسبل مواجهتها في ضوء بعض المتغيرات.
Abstract
The study aimed to identify the challenges facing the application of electronic educational supervision as seen by educational supervisors in the State of Palestine and ways to address them in light of some variables. The study used the descriptive approach through qualitative and quantitative tools, namely the interview and questionnaire, where the quantitative approach was relied upon to measure the challenges facing electronic supervision by developing a questionnaire tool to measure those challenges, which included four areas: organizational challenges, technical challenges, material challenges, and human challenges. The questionnaire was applied to a simple random sample of (45) male and female supervisors from the South Hebron Education Directorate during the second semester of the academic year 2023/2024/AD, totaling (50) male and female supervisors, while the qualitative approach was relied upon to measure the challenges facing electronic supervision, as well as to suggest ways to address those challenges through the interview tool, where the grounded theory was applied to analyze the interviews conducted on (10) educational supervisors, and the results showed that the challenges facing educational supervision in the four areas came to a large degree and were arranged in order: (technical challenges, material challenges, organizational challenges, Human challenges), and the results showed that there were no differences from the point of view of educational supervisors according to the variables (gender, academic qualification, academic stage supervised, and years of supervisory experience). This result was consistent with the results of the interviews in that the challenges facing educational supervisors are represented by four main areas: human challenges, organizational challenges, technical challenges, and material challenges. The results of the interviews showed that the ways to address the challenges were represented by four main areas: enhancing digital citizenship, providing supplies and needs, effective development and planning, and effective laws and evaluation. The study recommended the importance of developing a clear policy that defines the mechanisms for implementing electronic educational supervision, and defines the roles and responsibilities of supervisors, teachers, and administration, and ensures the provision of the necessary support, and the importance of working to provide smart devices, high-speed Internet networks, and the programs and applications necessary to support electronic educational supervision.
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه تطبيق اإلشراف التربوي اإللكتروني كما يراها المشرفون وسبل مواجهتها في ضوء بعض المتغيرات، واستخدمت الدراسة المنهج المختلط من خالل أدوات نوعية وكمية وهي المقابلة واالستبانة، خالل تطوير أداة االستبانة لقياس تلك التحديات والتي شملت حيث اعتُمد المنهج الكمي لقياس التحديات التي تواجه اإلشراف اإللكتروني من على أربعة مجاالت وهي: التحديات التنظيمية، والتحديات التقنية، والتحديات المادية، والتحديات البشرية، وطبقت االستبانة على عينة عشوائية بسيطة قوامها )45 الفصل الثاني من العام الدراسي ( مشرف ومشرفة من مديرية التربية والتعليم جنوب الخليل خالل /2024/2023م، والبالغ عددهم ) 50( مشرفاً ومشرفة، في حين اعتُمد المنهج النوعي للتعرف على التحديات التي تواجه اإلشراف ة لتحليل المقابالت التي أجريت اإللكتروني، وكذلك اقتراح سبل لمواجهة تلك التحديات من خالل أداة المقابلة، حيث طبقت النظرية المجذر على )10( من المشرفين التربويين، وأظهرت النتائج أن التحديات التي تواجه اإلشراف التربوي في المجاالت األربعة جاءت بدرجة كبيرة ظهرت النتائج عدم وجود فروق وكانت مرتبة على التوالي:) التحديات التقنية، التحديات المادية، التحديات التنظيمية، التحديات البشرية(، وأ من وجهة نظر المشرفين التربويين تبعا لمتغيرات )الجنس، والمؤهل العلمي، والمرحلة الدراسية التي يشرف عليها، وسنوات الخبرة ة مجاالت رئيسية اإلشرافية(، وقد توافقت هذه النتيجة مع نتائج المقابالت في أن التحديات التي تواجه المشرفين التربويين تمثلت في أرب ع وهي: تحديات بشرية وتحديات تنظيمية وتحديات تقنية وتحديات مادية، وأظهرت نتائج المقابالت أن سبل مواجهة التحديات تمثلت من خالل أربعة مجاالت رئيسية وهي: تعزيز المواطنة الرقمية، وتوفير المستلزمات واالحتياجات، والتطوير والتخطيط الفعال، والقوانين والتقويم الفعال، وأوصت الدراسة بأهمية وضع سياسة واضحة تحدد آليات تطبيق اإلشراف التربوي اإللكتروني، وتحدد األدوار والمسؤوليات لكل من المشرفين والمعلمين واإلدارة، وتضمن توفير الدعم الالزم، وأهمية العمل على توفير األجهزة الذكية، وشبكات لبرامج والتطبيقات الالزمة لدعم اإلشراف التربوي اإللكتروني.
Keywords
challenges, educational supervision, electronic supervision, educational supervisors, Palestine.
الكلمات المفتاحية
التحديات، الإشراف التربوي، الإشراف الإلكتروني، المشرفون التربويون، فلسطين
Article Type
Article
First Page
88
Last Page
110
Publication Date
1-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Abu Znaid, W, & Jondi, N (2025). Challenges Facing Electronic Educational Supervision as Seen by Educational Supervisors in The State of Palestine and Ways to Address them in light of some Variables. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(1), 88-110. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1004
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons