•  
  •  
 

العنوان باللغة العربية

تأثير برنامج تدريبي قائم على منهجية السينكتكس في تنمية التفكير التأملي لدى طلبة الصف الثامن في الأردن

أسماء الباحثين باللغة العربية

رزان واصف منصور1، وأحمد يحيى الزق2

1 وزارة التربية والتعليم، الإمارات العربية المتحدة

2 الجامعة الأردنية، المملكة الأردنية الهاشمية

Abstract

This study aimed to identify the effectiveness of a training program based on Synectics’ strategy on developing reflective thinking of eighth-grade students in Jordon. The research design used in this study was the Quasi-experimental method. The sample consisted of (52) female students from eighth grade in Al-Feker educational school In Amman, during the second semester (2020/2021). Two classes were chosen randomly, one of them was assigned as an experimental group (n=26), and the second was assigned as a control group (n=26). The training program which was developed and applied in this study is based on the Synectics strategy. The Reflective thinking Scale developed by Kember et al. (2000), was used to assess reflective thinking. To answer the research Question, means, standard deviations, adjusted averages were calculated, and the analysis of covariance (ANCOVA) was used. The results showed that there were statistically significant differences between the scores of the two groups in the total score for each dimension and the third and fourth dimensions together on reflective thinking scale in favor of the experimental group attributed to the training program.

الملخص

هدف هذا البحث التعرف إلى فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية تآلف الأشتات في تطوير التفكير التأملي لدى طلبة الصف الثامن في الأردن، والمنهج المستخدم فيه هو المنهج شبه التجريبي. تكونت عينة البحث من (52) طالبة من طالبات الصف الثامن في مدرسة الفكر التربوي التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة عمان الثانية، في العام الدراسي 2021/2020 الفصل الثاني، حيث تم اختيار شعبتين عشوائيًا، إحداهما المجموعة التجريبية، وتكونت من (26) طالبة، والأخرى المجموعة الضابطة، وتكونت من (26) طالبة. وقد استند البرنامج التدريبي، الذي تم تطويره والمطبق في هذا البحث، إلى استراتيجية تآلف الأشتات. كما تم استخدام مقياس التفكير التأملي Kember et al. (2000) بعد ترجمة فقراته والتحقق من خصائصه السيكومترية. وللتحقق من فاعلية البرنامج التدريبي في تطوير التفكير التأملي، تم حساب المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والمتوسطات المعدلة لكل بُعد، وتحليل التباين المشترك ANCOVA. وأظهرت نتائج البحث أن هنالك فروقًا ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد المجموعتين في الدرجة الكلية لكل بُعد، وعلى البعدين الثالث والرابع معًا على مقياس التفكير التأملي لصالح المجموعة التجريبية تعزى للبرنامج التدريبي.

Keywords

Synectics, Synectics Strategy, Creative thinking, Reflective thinking

الكلمات المفتاحية

تآلف الأشتات، استراتيجية تآلف الأشتات، التفكير الإبداعي، التفكير التأملي

Article Type

Article

First Page

48

Last Page

63

Publication Date

1-1-2025

Creative Commons License

Creative Commons Attribution 4.0 International License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Article Language

Arabic

Share

COinS