العنوان باللغة العربية
.درجة ممارسة القيادة الرقمية وعلاقتها بمستوى الأداء المتميز في الجامعات الفلسطينية
Abstract
The study investigates the availability of digital leadership in Palestinian universities and its relationship to an outstanding performance. The descriptive-analytical method has been adopted as the research methodology. The main study tool is a validated and reliable questionnaire. The study sample consisted of (298) individuals in administrative positions at the Islamic University, Al-Aqsa University, Al-Azhar University, and Palestine University. They were selected through stratified random sampling.
The estimation level of administrative position holders for excellent performance and digital leadership in Palestinian universities is medium. The overall score for the excellent performance and digital leadership variables are (67.37%) and (64.6%), respectively. The dimensions of quick response and opportunities utilization ranked first with a high estimation score of (68.16%). The planning and processes management ranked second with an estimation score of (67.55%). Quality and performance measurement standards came last with an estimation score of (66.22%).
Furthermore, it was found a statistically significant correlation (with a coefficient of 0.783) between the appreciation degree of the administrative position’s holders for digital leadership and their appreciation for the outstanding performance level in Palestinian universities.
In light of these results, the researcher recommends associated recommendations. It is highly recommended to provide the basic requirements of digital leadership and adopt smart and digital systems in Palestinian universities, as they save time and efforts. In addition, it is necessary to formulate transparent and encouraging policies to promote digital learning. Finally, it’s a focal point to coordinate with pioneered institutions of digitization to train staff on digital technologies.
الملخص
هدفت الدراسة إلى تقصي درجة توفر القيادة الرقمية في الجامعات الفلسطينية وعالقتها باألداء المتميز، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وكانت أداة الدراسة األساسية استبانة تم التحقق من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة الفعلية من )298( موظف من الموظفين ذوي المناصب اإلدارية في )الجامعة اإلسالمية، وجامعة األقصى، وجامعة األزهر، وجامعة فلسطين( اختيروا بطريقة طبقية عشوائية، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن درجة عات الفلسطينية متوسطة، وبلغت الدرجة تقدير أصحاب المناصب اإلدارية لمستوى األداء المتميز والقيادة الرقمية في الجام الكلية لمحور األداء المتميز )%67.37(، والدرجة الكلية لمحور القيادة الرقمية )%64.60(، وحصل بعد سرعة االستجابة واس ً تثمار الفرص على المرتبة األولى بدرجة تقدير مرتفعة أيضا )68.16 العمليات على %(، فيما حصل بعد التخطيط وإدارة المرتبة الثانية بدرجة تقدير متوسطة )%67.55(، وجاء بعد الجودة ومعايير قياس األداء بالمرتبة األخيرة بدرجة تقدير متوسطة )%66.22(. وتبين وجود عالقة ارتباطية موجبة ذات داللة إحصائية بين درجة تقدير أصحاب المناصب اإلدارية للقيادة هم لمستوى األداء المتميز في الجامعات الفلسطينية، وبلغ معامل االرتباط ) الرقمية ودرجة تقدير 0.783(. وعلى ضوء هذه النتائج قدم البحث جملة من التوصيات أهمها: توفير المتطلبات األساسية لممارسة القيادة الرقمية والتوجه نحو األنظمة الذكية ل على صياغة آليات واضحة ومشجعة للتعلم الرقمي، ورفع والرقمية في الجامعات الفلسطينية كونها توفر الوقت والجهد، والعم مستوى التنسيق والتعاون مع المراكز والمؤسسات الرائدة في مجال الرقمنة البتعاث العاملين وتدريبهم على التقنيات الرقمية.
Keywords
Digital Leadership, Outstanding Performance, Palestinian Universities
الكلمات المفتاحية
القيادة الرقمية، الأداء المتميز، الجامعات الفلسطينية
Article Type
Article
First Page
27
Last Page
47
Publication Date
1-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
El-Holy, A, & Hamad, M (2025). The Degree of Digital Leadership Practice and its Relationship to the Level of Outstanding Performance in Palestinian Universities. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(1), 27-47. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1001
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons