العنوان باللغة العربية
الألعاب التعليمية ومفهوم الذات الأكاديمي لدى طالبات المرحلة الثانوية من ضعاف السمع
Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of a training program based on educational games in developing the academic self-concept of hearing-impaired female students in secondary school. The sample consisted of six students who were intentionally selected. The study used the quasi-experimental approach. The tools included the standardized academic self-concept scale for the Arab environment, and the training program based on educational games - prepared by the researchers. The results showed statistically significant differences between the ranks of the pre- and post-measurements in developing the academic self-concept of the study sample, indicating the effectiveness of the training program. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the ranks of the academic self-knowledge measurement of hearing-impaired female students attributed to the variable educational path and level of hearing loss. The study recommended the need to conduct further studies with large samples to verify the effectiveness of the training program based on educational games in developing the academic self-concept of hearing-impaired female students in different educational stages.
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على األلعاب التعليمية في تنمية مفهوم الذات األكاديمية لدى انوية. وقد بلغت العينة ست طالبات تم اختيارهن بشكل قصدي، واستخدمت الدراسة الطالبات ضعيفات السمع في المرحلة الث التصميم شبه التجريبي. حيث اشتملت األدوات على مقياس مفهوم الذات األكاديمية المقنن للبيئة العربية، والبرنامج التدريبي . وقد أظهرت-إعداد الباحثات-القائم على األلعاب التعليمية النتائج وجود فروق ذات داللة إحصائية بين رتب القياسين القبلي والبعدي في تنمية مفهوم الذات األكاديمية لدى عينة الدراسة. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية بين الفقد رتب قياس معرفة مفهوم الذات األكاديمية لدى الطالبات ضعيفات السمع تعزى إلى متغير المسار التعليمي، ومستوى السمعي. وقد أوصت الدراسة بضرورة إجراء مزيد من الدراسات بعينات كبيرة للتحقق من فاعلية البرنامج التدريبي القائم على األلعاب التعليمية في تنمية مفهوم الذات األكاديمية لدى الطالبات ضعيفات السمع في المراحل التعليمية المختلفة.
Keywords
educational games, academic self, hard of hearing, hearing disability
الكلمات المفتاحية
الألعاب التعليمية، الذات الأكاديمية، ضعاف السمع، الإعاقة السمعية
Article Type
Article
First Page
1
Last Page
26
Publication Date
1-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Albash, N, Alessa, R, Alkhulaif, Z, & Aljeri, H (2025). Educational Games and Academic Self-Concept in Hard-of-Hearing Female Secondary Students. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(1), 1-26. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1000
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons