العنوان باللغة العربية
ضغوط أحداث الحرب الصّادمة النّاجمة عن العدوان الإسرائيليّ على قطاع غزّة وعلاقتها بمرونة الهُوِيّة لدى طلاب جامعة بوليتكنك فلسطين
Abstract
The study aimed to identify the prevailing mindset (deliberative-implemental) among university students and its ability to predict their positive thinking, as well as to determine whether there were statistically significant differences in mindset (deliberative-implemental) according to gender and faculty variables. To achieve the study objectives, data were collected using two research instruments: the Deliberative-Implemental Mindset Scale, which consists of two dimensions— deliberative mindset and implemental mindset—and the Positive Thinking Scale, which includes 25 items distributed across five dimensions: optimism and general satisfaction, emotional regulation and emotional intelligence, acceptance of others and personal responsibility, forgiveness and self-acceptance, and love of learning and positive risk-taking. The sample consisted of 355 male and female students from Jordanian universities, selected using a convenience sampling method during the second semester of the 2022/2023 academic year. The results showed that both deliberative and implemental mindsets were prevalent among university students, with an average level of prevalence. The results also indicated no significant differences in the prevailing mindset based on gender and faculty. Additionally, the positive thinking level among university students was high in all dimensions of positive thinking, except for emotional regulation and emotional intelligence, where it was at an average level. The study found a significant positive relationship between the deliberative mindset and positive thinking, and a significant negative relationship between the implemental mindset and positive thinking. Furthermore, the deliberative and implemental mindsets together explained 12% of the variance in positive thinking. Considering these findings, the study proposed several significant recommendations, including organizing training and awareness workshops for university students across all faculties, focusing on the deliberative and implemental mindsets, as well as the importance of fostering positive thinking.
الملخص
هدفت الدّراسة إلى التّعرّف على مستوى ضغوط أحداث الحرب الصّادمة النّاجمة عن العدوان الإسرائيليّ على قطاع غزّة وعلاقتها بمرونة الهُوِيّة لدى طلاب جامعة بوليتكنك فلسطين. اعتمدت عينة الدّراسة المنهج الوصفي الارتباطي، حيث شملت عينة مكونة من (456) مشاركًا. تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية الطبقية. كشفت النّتائج أنّ مستوى ضغوط أحداث الحرب الصّادمة لدى الطلبة وكذلك مستوى مرونة الهُوِيّة كان عاليًا. وأوضحت الدّراسة أنَّه لا توجد فروق دالّة إحصائيًّا في مستوى ضغوط أحداث الحرب وفقًا للجنس، وفي متغيري الدّخل الشّهريّ للأسرة، ومكان السّكن بينما بيّنت النّتائج أنّ الذّكور لديهم مستوى مرونة هويّة مرتفع مقارنة مع الإناث، وأن ذوي الدّخل المرتفع لديهم مستوى مرونة هوية أعلى من ذوي الدّخل المنخفض. وأنّه لا توجدُ فروق في مرونة الهُويّة وفقا لمكان السّكن. وعلى مستوى العلاقة بين ضغوط الحرب ومرونة الهُويّة، بيّنت الدّراسة وجود علاقة إيجابيَّة بين ضغوط الحرب وبُعد استمراريّة الهُويّة، وعلاقة سلبيّة بينها وبين بُعد التّقدير الذّاتيّ. في المقابل، لم تظهر علاقة دالّة إحصائيًّا مع بُعدَي التّمايز الذّاتيّ والفاعليّة الذّاتيّة، وكذلك على مستوى الدّرجة الكلّيّة. في ضوء النّتائج أوصت الدّراسة بتنفيذ برامج نفسيّة واجتماعيّة لصمود الهُويّة لدى الشّباب الفلسطينيّ في مواجهة المخاطر المرتبطة بعنف الاحتلال.
Keywords
Deliberative mindset, Implemental mindset, Positive Thinking, University Students
الكلمات المفتاحية
ضغوط أحداث الحرب، الصّدمات النّفسيّة، مرونة الهُويّة، الشّباب الفلسطينيّ، الحرب على غزّة، فلسطين.
Article Type
Original Study
First Page
219
Last Page
239
Publication Date
4-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Arjan, M, & Qtoof, K (2025). Stress Related to Traumatic War Events Caused by the Israeli Aggression on the Gaza Strip and its Relationship with Identity Resilience Among Palestine Polytechnic University Students. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(2), 219-239. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1539
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons