العنوان باللغة العربية
نمط العقلية السائد (التأملية - التنفيذية) كمتنبئ بالتفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين
Abstract
The study aimed to identify the prevailing mindset (deliberative-implemental) among university students and its ability to predict their positive thinking, as well as to determine whether there were statistically significant differences in mindset (deliberative-implemental) according to gender and faculty variables. To achieve the study objectives, data were collected using two research instruments: the Deliberative-Implemental Mindset Scale, which consists of two dimensions— deliberative mindset and implemental mindset—and the Positive Thinking Scale, which includes 25 items distributed across five dimensions: optimism and general satisfaction, emotional regulation and emotional intelligence, acceptance of others and personal responsibility, forgiveness and self-acceptance, and love of learning and positive risk-taking. The sample consisted of 355 male and female students from Jordanian universities, selected using a convenience sampling method during the second semester of the 2022/2023 academic year. The results showed that both deliberative and implemental mindsets were prevalent among university students, with an average level of prevalence. The results also indicated no significant differences in the prevailing mindset based on gender and faculty. Additionally, the positive thinking level among university students was high in all dimensions of positive thinking, except for emotional regulation and emotional intelligence, where it was at an average level. The study found a significant positive relationship between the deliberative mindset and positive thinking, and a significant negative relationship between the implemental mindset and positive thinking. Furthermore, the deliberative and implemental mindsets together explained 12% of the variance in positive thinking. Considering these findings, the study proposed several significant recommendations, including organizing training and awareness workshops for university students across all faculties, focusing on the deliberative and implemental mindsets, as well as the importance of fostering positive thinking.
الملخص
هدفت هذه الدراسةُ إلى التعرُّف على نمط العقلية (التأملية - التنفيذية) السائدِ لدى طلبة الجامعة وقدرته على التنبؤ بالتفكير الإيجابي لديهم، كما سَعَت إلى تحديد ما إذا كانت هناك فروقٌ ذاتُ دِلالةٍ إحصائيةٍ في نمطِ العقليةِ (التأملية - التنفيذية) وفقًا لمتغيّري الجنس والكليَّة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم جمع البيانات من خلال أداتي الدراسة: مقياس العقلية التأملية - التنفيذية (الذي يتكون من بعدين: التأملية- التنفيذية)، ومقياسُ التفكير الإيجابيِّ (المكون من (25) فقرة موزعةٍ على خمسةِ أبعاد هي: التفاؤل والرضا العام، والضبط الانفعالي والذكاء الوجداني، وتقبل الآخرين والمسؤولية الشخصية، والسماحة وتقبل الذات، وحب التعلم والمجازفة الإيجابية). حيث تم توزيعها على عينة تكونت من (355) طالبًا وطالبة من الجامعات الأردنية، تمَّ اختيارهم بالطريقة المتيسرة، وذلك خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي (2022/2023) .أظهرت نتائجُ الدراسة أن نمطي العقلية التأملية والتنفيذية كانا السائدين لدى طلبة الجامعة وكانا بمستوًى متوسطٍ، كما بينت النتائج عدم وجود اختلافٍ في نمط العقلية السّائد لدى الطلبة باختلاف الجنس والكليّة، من جهةٍ أخرى، أظهرت الدراسةُ أنّ مستوى التفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعة الهاشمية كان مرتفعاً في جميع الأبعاد إلا بُعدَ الضبط الانفعالي والذكاء الوجداني؛ حيث كان بمستوىً متوسط، وقد تبين وجودُ علاقة موجبةٍ ودالةٍ إحصائيًّا بين العقلية التأملية والتفكير الإيجابي، وعلاقةٍ سالبة عكسية ودالة إحصائيًّا بين العقلية التنفيذية والتفكير الإيجابيّ. كما أوضحت النتائج أن العقلية التأملية والتنفيذية فسرّتا معًا ما نسبته 12 % من تباين التفكير الإيجابي. وفي ضَوْءِ هذه النتائج أوصت الدراسة بعقد ورشات تدريبية وتوعويّة لطلبة الجامعة في مختلف الكليّات، بهدفِ تعزيزِ فهمهم للعقليةِ التأملية والتنفيذية وأهمية التفكير الإيجابي.
Keywords
Deliberative mindset, Implemental mindset, Positive Thinking, University Students
الكلمات المفتاحية
نمط العقلية (التأملية -التنفيذية)، التفكير الإيجابي، طلبة الجامعة
Article Type
Original Study
First Page
201
Last Page
218
Publication Date
4-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Arafa, S, & Ghbari, T (2025). The Prevalent Mindset Pattern (Deliberative-Implemental) as A Predictor of Positive Thinking Among University Students. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(2), 201-218. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1538
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons