العنوان باللغة العربية
مستوى معرفة معلمات الصفوف الثلاثة الأولى في الأردن ببيداغوجيا القراءة
Abstract
The aim of this study was to investigate the level of reading pedagogical knowledge among first three grades female teachers in Jordan, and determine whether there are statistically significant differences in their knowledge level attributed to variables of qualification, years of experience, and enrollment in the RAMP course. To achieve the objectives of the study, the descriptive method was followed. The study sample consisted of (295) first three grades female teachers from schools affiliated to the Directorate of Education in Jerash Governorate. To achieve the study's objectives, the researcher prepared an objective situational test consisting of (32) multiple-choice questions, equally distributed across four domains: phonological awareness pedagogy, fluency pedagogy, vocabulary pedagogy, and reading comprehension pedagogy. The study results indicated that the average level of knowledge of first-grade teachers of reading pedagogy of was moderate. The results also showed statistically significant differences between the average scores of the teachers' knowledge levels in the four individual and combined domains of reading pedagogy, attributed to the variable of enrollment in the RAMP course for those who participated, with no statistically significant differences attributed to the variables of qualification and years of experience. In the light of the study's findings, the researchers recommend to enhance training and professional development programs for the first three grades teachers in the field of reading pedagogy.
الملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى معرفة معلمات الصفوف الثلاثة الأولى في الأردن ببيداغوجيا القراءة، وما إذا كان هناك فروق دالة إحصائيا في مستوى معرفتهن تعزى إلى متغيرات: المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، والالتحاق بدورة الرامب. تكوّنت عينة الدراسة من (295) معلمة من المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم لمحافظة جرش. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم المنهج الوصفي. تكونت أداة الدراسة من اختبار موقفي موضوعي تكوّن من (32) فقرة نوع الاختيار من متعدد، موزعة بالتساوي إلى أربع مجالات: بيداغوجيا الوعي الصوتي، وبيداغوجيا الطلاقة، وبيداغوجيا المفردات، وبيداغوجيا فهم المقروء. أظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي لمستوى معرفة معلمات الصفوف الثلاثة الأولى ببيداغوجيا القراءة جاء متوسطا على الاختبار ككل، ولكل مجال من المجالات. وأظهرت النتائج أيضا وجود فرق دال إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لمستوى معرفة المعلمات ببيداغوجيا القراءة في المجالات الأربعة مجتمعة ومنفردة تعزى إلى متغير الالتحاق بدورة الرامب لصالح الملتحقات بها، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى إلى متغيري المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة. وفي ضوء نتائج الدراسة، يوصي الباحثان بضرورة تعزيز برامج التدريب والتطوير المهني لمعلمات الصفوف الثلاثة الأولى في مجال بيداغوجيا القراءة.
Keywords
Reading Pedagogy, First Three-Grade Female Teachers, Level of Knowledge.
الكلمات المفتاحية
بيداغوجيا القراءة، معلمات الصفوف الثلاثة الأولى، مستوى المعرفة
Article Type
Original Study
First Page
177
Last Page
200
Publication Date
4-1-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Alkhawaldeh, M, & Al-Abood, A (2025). The Level of Reading Pedagogical Knowledge Among First Three Grades Female Teachers in Jordan. Journal of Educational and Psychological Studies, 19(2), 177-200. https://doi.org/10.53543/2521-7046.1537
Article Language
ArabicIncluded in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons